rss صفحهاصلی بینالملل ایران اجتماعی اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگوهنر معرفیاستان شهرستانها ثبتخبر دربارهما تماسباما پیوندها آرشیو | ||||
![]() ![]() در حماسه ی نهم دی ماه فرهنگ و هویت عاشوارایی ملت ایران به عنوان ضربه گیر سیاسی در مقابل استکبار عمل کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای شمالغرب اردبیل، برای تحلیل جامعه شناختی حماسه نهم دی لازم است فتنه ی 88 و ریشه های شکل گیری آن و در مقابل آن حماسه ی نهم دی باز خوانی شود. واما در کنار چرایی غلطیدن سران فتنه( آقایان موسوی ، کروبی و خاتمی و تنی چند ...) به سمت غرب و فاصله گرفتن از آرمانهای انقلاب و همچنین نقش استکبار جهانی در این میان ، تحلیل جامعه شناختی پیاده نظام این گروه و فهمیدن خاستگاه اجتماعی و طبقاتی کسانی که درفتنه ی 88 نقش بسزایی داشتند بسیار مهم است. از جمله ویژگی هایی که این گروه اقلیت به لحاظ خاستگاه اجتماعی و طبقاتی داشتند برخاسته از شمال شهر تهران بودند که در شمال شهر تهران نیز در اقلیت بودند و ویژگی دوم آنها ماهیت ضد فرهنگی آنها و سبک زندگی غرب گرایانه و مصرف گرایی متظاهرانه و اشرافی آنها بود. متأسفانه سیاست های سازندگی بعد از جنگ این عارضه را تشدید کرد و شمال شهر تهران متأسفانه تبدیل به آرمان یک شهروند تهرانی قرار گرفت یعنی مصرف بیشتر! که مشغول سازی اقتصادی و به دنبال آن شکاف هویتی و بی دردی فرهنگی را به دنبال داشت و این الگو سازی و هنجار سازی از مصرف بیشتر و دارندگی و برازندگی منجر به رشد یک هویت کاذب و ضد فرهنگی شد و در داخل نیروهای سیاسی کشور مفهومی به نام آقازاده ها شکل گرفت که در همه ی زمینه های سعی می کنند خودشان از مردم عادی متمایز کنند در کارشان، در نوع کالایی که مصرف می کنند و در تحصیلاتشان که بیشتر در خارج از کشور که آن هم در انگلستان بیشتر تحصیل می کردند. مجموعه ی این ساختار فکری، طبقاتی و اجتماعی باعث شد که اهمیت مقولات اقتصادی بیش از مسائل و آرمانها و فرهنگ انقلابی در بین این اقلیت شده بود و عارضه ی ضد فرهنگی این گروه با نارضایتی اجتماعی و سیاسی توسط این اقلیت به عنوان وندالیسم در تعامل با گسست اجتماعی و شکاف نیروهای سیاسی که در نتیجه ی دو قطبی سازی انتخابات سال 88 ایجاد شده بود به کمک رسانه ها و کشورهای غربی فتنه 88 شکل گرفت. که از شعارهای اصلی این فتنه نه فلسطین، نه لبنان، جانم فدای ایران و توهین به مقدسات اسلامی و فرهنگ و هویت اصیل عاشورا برای ضربه زدن به پایه های اصلی ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران بود. این شعار نشان می دادکه متأسفانه استکبار جهانی و غرب توانسته بود از طریق گفتمان سازی ناسیونالیسم ایرانی برای خدشه دار ساختن هویت مذهبی از هویت و منش ملی برای تحقق خواسته هایش سوء استفاده کند. اما همچنان که مشاهده شد بعد از حرکات توهین آمیز عناصر فتنه در عاشورای 88 در حماسه ی نهم دی مردم ایران نه تنها به عنوان کنشگرانی مذهبی، بلکه به عنوان رفراندومی جدید آمدند تا به عناصر وابسته ی غرب در داخل گوشزد کنند که همچنان بر سر پیمان خود نسبت به آرمان های مقدس جمهوری اسلامی و فرهنگ و هویت عاشورایی خود پایبندند. در این برهه آنچه که قابل تحلیل است از حماسه ی نهم دی این است که فرهنگ و هویت و منش تشیع و عاشوارایی در طول تاریخ معاصر ایران چه در براندازی رژیم پهلوی و چه در حماسه ی نهم دی همواره به عنوان ضربه گیر سیاسی در مقابل استکبار عمل کرده است. اما موفقیت و مقاومت ایرانیان از زمان نهضت تنباکو تا نهضت ملی شدن صنعت نفت و به قول جان فوران شکننده بودن مقاومت و علت شکنندگی این مقاومت نیز عدم انسجام و وحدت نیروهای اجتماعی و سیاسی و مردمی است که در مقابل استکبار جهانی ایستاده بودند. اما در انقلاب اسلامی انسجام نیروهای اجتماعی و سیاسی که در مقابل غرب مقاومت می کردند بارهبری حضرت امام خمینی به عنوان ولی فقیه و همچنین در دوران حضرت آیت الله امام خامنه ای به عنوان رهبر معنوی و سیاسی جریان مقاومت نه تنها در داخل کشور بلکه در منطقه ی خاورمیانه به تحقق پیوست و مکمل هویت مذهب شیعه، وجود رهبری جهت وحدت و انسجام نیروهای مردمی و سیاسی در این برهه بسیار ضروری بود و اگر رهبری نبود این شرایط امکان تحقق نداشت. یادداشت از:یونس یعقوبی انتهای پیام/ اخبار استان اردبیل را اینجا بخوانید دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر مسئول سایت منتشر خواهد شد. نظرات شما عزیزان: ![]() ![]()
مطالبمرتبط |
| |||